MONOVNET EMBEREK ÉS TÁRSADALOM

SZOCIÁLIS SZÓRAKOZTATÓ HASZNOS ÉS ÉRDEKES OLDAL

Lakás-előtakarékosság (LTP)

Az 1997 óta működő lakás-előtakarékossági rendszer egy hosszú távú államilag támogatott megtakarítási forma, ami az öngondoskodás elvére épül. A lakáscélú megtakarítás hossza minimum 4, maximum 10 év lehet. A lakás-előtakarékoskodót, illetve a kedvezményezettet a havonta történő rendszeres megtakarítása után évente egyszer a betét összegéhez igazodó mértékben állami támogatás illeti meg.

Az állami támogatás összege a szerződés alapján elhelyezett betét összegének 30%-a, de legfeljebb megtakarítási évenként 72.000 forint. Társasházak, lakásszövetkezetek esetében az összeg lakásszámtól függően legfeljebb 324.000 forint lehet.

A megtakarítási időszak végén a betét összegét, kamatait, az állami támogatás összegét és kamatait, valamint a konstrukcióhoz tartozó kedvező hitelfelvételekkel folyósított kölcsön összegét (együtt a szerződéses összeg) lakás célra (lakásvásárlás, építés, korszerűsítés, felújítás, lakáscélú kölcsön kiváltása, társasházaknál közös helyiségek felújítása) lehet felhasználni.

Panasz esetén kérem, olvassa el az Ügyfélpanaszok menüpontot.

Életkezdési támogatás és Start számla

A Magyar Állam támogatást nyújt a fiatal felnőttek önálló életkezdésének anyagi megalapozása céljából minden, 2005. december 31. napját követően született gyermek részére.

Az életkezdési támogatás - más néven Babakötvény - igénylésére nincs szükség, a Kincstár automatikusan nyit egy számlát a gyermek részére és azon külön kérés nélkül helyezi el a támogatás összegét. Erről postai úton értesítést küld.

A számlán elhelyezett összeget - egészen a gyermek nagykorúságáig - a Kincstár évenként növeli az ötéves futamidejű állampapírok hozamával. Az így felhalmozott megtakarítást a 18. életévét betöltött gyermek veheti fel és azt jogszabályban meghatározott célokra - többek között tanulmányokra, lakhatásra, pályakezdésre, gyermekvállalásra - fordíthatja.

A Babakötvénnyel kapcsolatban további információkat honlapunk Babakötvény menüpontjában vagy a http://www.babakotveny.info/ internetes oldalon található Babakötvény portálon olvashat.

A gyermek bármelyik szülője, törvényes képviselője, vagy a gyermek hozzátartozója Start- értékpapír számlát nyithat a gyermek részére az állam által nyújtott életkezdési támogatás és elért hozamok összegének további befizetésekkel történő gyarapítására. Az egyéni befizetésekre az állam évente további támogatást nyújt, ezzel is ösztönözve a hosszú távú megtakarítási szándékot.

A Start-értékpapírszámla nyitás előnyei:

Start számla

A Kincstári Start-értékpapírszámla előnye a letéti Start-számlával szemben az, hogy míg a letéti számlára nem, az értékpapírszámlára

befizetések teljesíthetők természetes személyek és önkormányzatok által;
a befizetések összegének nagysága nem korlátozott.

A Kincstári Start-értékpapírszámlán nyilvántartott értékpapírok és az azokból származó hozamok, kamatok a gyermek 18. életévének betöltése napjáig adó- és illetékmentesek.

A számlát 2012. október 1-jétől hozzátartozó is megnyithatja. A számlanyitással kapcsolatos feltételekről kérjük olvassa el tájékoztatónkat.

A számlanyitással kapcsolatosan érdeklődhet a Kincstár Központi Ügyfélszolgálatán és az Állampénztári Irodák Ügyfélszolgálatain.

A Kincstári Start-értékpapírszámla két alszámlából áll.

az egyik, a befektetésre váró összeg (állami támogatás vagy befizetés) nyilvántartására szolgáló ún. ügyfélszámla,
a másik, az összeg befektetéséből származó értékpapírok állományának nyilvántartására szolgáló értékpapírszámla.

A számlára átutalt állami támogatás vagy befizetés összege az ügyfélszámlára kerül, mely nem kamatozik. Ahhoz, hogy a számlán lévő összeg befektetésre kerüljön, Önnek a Kincstár által forgalmazott értékpapír vásárlására, illetve jegyzésére szóló megbízást kell adnia.

A számlán elérhető jövedelem nagysága attól függ, hogy Ön melyik, a Kincstár által forgalmazott értékpapírba fekteti az ügyfélszámlán lévő összeget. Erről kérjük tájékozódjon itt >>. További információt a http://www.babakotveny.info internetes oldalon olvashat.

A számlanyitás- és számlavezetés díjmentes. A részletekről kérjük tájékozódjon Hirdetményünkből itt >>

A Kincstári Start-értékpapírszámla megnyitását követően - amennyiben a szerződéskötés során ilyen értelemben nyilatkozott - személyes megjelenés nélkül, levélben, illetve faxon is adhat befektetési megbízást.

Kérjük, vegye igénybe telefonos vagy internetes szolgáltatásunkat. Ehhez a Kincstári Start-értékpapírszámla megnyitásával egyidejűleg, kiegészítő szerződés/eke/t nyithat, az Ön által választott forgalmazási csatorna igénybevételére. Ezt követően megbízásait otthonról kényelmesen, a TeleKincstár vagy WebKincstár segítségével bonyolíthatja le.

Bővebb tájékoztatást honlapunk főoldalán az „Állampapír forgalmazás" címszó alatt lévő Befektetési Szolgáltatási Üzletszabályzatból, valamint a WebKincstár és TeleKincstár menüpontok alatt talál.

Start számla ügyintézés

A Start-számla vezetéséhez a Magyar Államkincstár Állampénztári Irodái valamelyikében „Kincstári Start-értékpapírszámla" szerződést kell kötni.

A számla nyitásához szükséges

a számlát nyitó személyazonosságának, lakcímének igazolása (személyazonosításra alkalmas okmány, lakcím kártya) és az adóigazolvány bemutatása,
a gyermek (számlatulajdonos) adatainak ismerete,
hozzátartozói számlanyitás esetén 25.000 forint befizetése és gyermek, valamint a szülő/törvényes képviselő természetes adatainak és adószámának ismerete
2006. január 1-je előtt született gyermek adóigazolványának bemutatása.

Mielőtt számlanyitási szándékával felkeresné valamelyik Állampénztári Irodánkat kérjük, a részleteket tekintse meg tájékoztatónkban.

Tájékoztatásul a Start-számla nyitáshoz, illetve a már meglévő Start-számla Magyar Államkincstárhoz történő áthelyezéséhez szükséges nyomtatványok a "Kapcsolódó anyagok" között megtekinthetőek.

Időt takaríthat meg azzal, ha igénybe veszi ONLINE IDŐPONT-FOGLALÁS szolgáltatásunkat!

A szülő vagy törvényes képviselő a szerződésben nyilatkozhat arról, hogy a Kincstár elfogadhat-e levélben, faxon adott megbízást. Ebben az esetben megbízása megadásához nem szükséges az Állampénztári Irodában személyesen megjelennie.

A szülő vagy törvényes képviselő kiegészítő szerződést köthet a Kincstár internetes WebKincstári és telefoni TeleKincstári értékpapír forgalmazásának igénybevételéhez. A szolgáltatás igénybevétele lehetővé teszi, hogy megbízásait otthonról intézhesse.

Kamatozás

A kincstári életkezdési számlára fizetett kamat mértéke

A Magyar Államkincstár "A fiatalok életkezdési támogatásáról szóló 2005. évi CLXXIV. Törvény" 7. §-a alapján a kincstári számlán nyilvántartott támogatás után évenként, az ötéves állampapír hozamával egyező kamatot köteles jóváírni.

Az ötéves hozam a megállapítást megelőző három naptári hónap ötéves futamidejű államkötvény aukcióján kialakult átlaghozamoknak az elfogadott mennyiségekkel súlyozott számtani átlaga.

Az állampapírhozamot az ÁKK Rt. havonta számítja és internetes honlapján minden hónapban egyszer, a harmadik munkanapig közzéteszi. A Kincstár minden kamatszámításkor az előző hónapban közzétett hozamot alkalmazza.

Az ötéves állampapírhozam meghatározásáról és közzétételéről a 12/2001. (I. 31.) számú, a lakáscélú állami támogatásokról szóló kormányrendelet 13. § (2) bekezdés b) pontja rendelkezik. A (4) szerint az ÁKK Rt. havonta, minden hónap harmadik napjáig kiszámítja és közzéteszi a referencia kamatot, amit a közzétételt követő hónapban kell alkalmazni.
Kamat mértéke

Alkalmazási időszak
5,0 2013. szeptember 1-30.
5,08 2013. augusztus 1-31.
5,1 2013. július 1-31.
5,55 2013. június 1-30.
5,79 2013. május 1-31.
5,87 2013. április 1-30.
6,05 2013. március 1-31.
6,30 2013. február 1-28.
6,55 2013. január 1-31.
6,80 2012. december 1-31.
7,17 2012. november 1-30.
7,53 2012. október 1-31.
8,01 2012. szeptember 1-30.
8,40 2012. augusztus 1-31.
8,55 2012. július 1-31.
8,69 2012. június 1-30.
8,70 2012. május 1-31.
8,81 2012. április 1-30.
8,74 2012. március 1-31.
8,38 2012. február 1-29.
7,48 2012. január 1-31.
7,09 2011. december 1-31.
7,04 2011. november 1-30.
7,11 2011. október 1-31.
6,99 2011. szeptember 1-30.
6,89 2011. auguszts 1-31.
6,93 2011. július 1-31.
7,09 2011. június 1-30.
7,25 2011. május 1-31.
7,49 2011. április 1-30.
7,37 2011. március 1-31.
7,19 2011. február 1-28.
6,89 2011. január 1-31.
6,88 2010. december 1-31.
7,09 2010. november 1-30.
7,13 2010. október 1-31.
7,09 2010. szeptember 1-30.
6,65 2010. augusztus 1-31.
6,40 2010. július 1-31.
6,53 2010. június 1-30.
6,89 2010. május 1-31.
7,32 2010. április 1-30.
7,33 2010. március 1-31.
7,28 2010. február 1-28.
7,36 2010. január 1-31.
7,71 2009. december 1-31.
8,46 2009. november 1-30.
8,89 2009. október 1-31.
9,26 2009. szeptember 1-30.
10,33 2009. augusztus 1-31.
10,30 2009. július 1-31.
10,74 2009. június 1-30.
10,78 2009. május 1-31.
10,78 2009. április 1-30.
10,54 2009. március 1-31.
11,06 2009. február 1-28.
9,03 2009. január 1-31.
8,63 2008. december 1-31.
8,80 2008. november 1-30.
8,80 2008. október 1-31.
9,18 2008. szeptember 1-30.
8,93 2008. augusztus 1-31.
8,93 2008. július 1-31.
8,41 2008. június 1-30.
7,66 2008. május 1-31.
7,61 2008. április 1-30.
7,24 2008. március 1-31.
7,03 2008. február 1-29.
6,82 2008. január 1-31.
6,81 2007. december 1-31.
6,82 2007. november 1-30.
6,88 2007. október 1-31.
6,79 2007. szeptember 1-30.
6,85 2007. augusztus 1-31.
6,97 2007. július 1-31.
7,16 2007. június 1-30.
7,38 2007. május 1-31.
7,37 2007. április 1-30.
7,33 2007. március 1-31.
7,34 2007. február 1-28.
7,62 2007. január 1-31.
7,85 2006. december 1-31.
8,07 2006. november 1-30.
7,79 2006. október 1-31.
7,32 2006. szeptember 1-30.
6,90 2006. augusztus 1-31.
7,00 2006. július 1-31.
6,95 2006. június 1-30.
6,77 2006. május 1-31.
6,68 2006. április 1-30.
6,76 2006. március 1-31.
6,87 2006. február 1-28.
6,36 2006. január 1-31.

Lakástámogatás

A magánszemélyek lakáshoz jutását, lakhatási körülményeinek javítását szolgáló támogatásokkal kapcsolatos jogi szabályozás 2009. július 1-től jelentősen megváltozott. A 2009. július 1-eje előtt lakásépítési kedvezményre, megelőlegező kölcsönre, fiatalok otthonteremtési támogatására, kiegészítő illetve jelzáloglevél kamattámogatású kölcsönökre megkötött szerződések alapján folyósíthatóak az állami lakástámogatások 2009. július 1-e után is. 2009. július 1-eje után az utóbb született gyermekek utáni lakásépítési kedvezményt, fiatalok otthonteremtési támogatását akkor lehet igénybe venni, ha az adósok 2009. június 30-áig kötöttek kölcsönszerződést. Az előbbiek szerinti támogatások, továbbá az otthonteremtési kamattámogatás, a lakásépítési támogatás, a fiatalok, valamint a többgyermekes családok lakáscélú kölcsöneinek állami támogatása, a közszférában dolgozók kamattámogatása és vissza nem térítendő támogatása, továbbá az akadálymentesítési támogatás a hitelintézeteknél, takarékszövetkezeteknél vehetők igénybe. A támogatások részletes feltételeiről a folyósító hitelintézetek adnak tájékoztatást.

Annak érdekében, hogy az ingatlanok a támogatás céljának megfelelően meghatározott ideig (jellemzően 10 évig) a támogatottak lakóhelyéül szolgáljanak, a támogatási szerződések alapján az ingatlan-nyilvántartásba - az érintett ingatlanok tulajdoni lapján - a magyar állam javára jelzálogjogot, elidegenítési és terhelési tilalmat jegyeznek be. Azokban az esetekben, amikor az ingatlan-nyilvántartási változtatások földhivatali bejegyzéséhez a Magyar Államkincstár bejegyzési engedélye szükséges, a nyilatkozat kiadásához a tulajdonosoknak a Kincstárnak a támogatott ingatlan fekvése szerinti irodájához kell fordulniuk kérelemmel. A Kincstár az állami igény és a támogatási cél teljesülése szempontjából megvizsgálja a kérelmet, és a feltételek megléte esetén kiadja a szükséges jognyilatkozatot.

2012. szeptember 19-étől a jegyző helyett a Kincstárnak a támogatott ingatlan fekvése szerinti irodájához kell bejelenteni, ha a támogatott ingatlant elidegenítették, lebontották, harmadik személynek átengedték, a lakáscéltól eltérően hasznosítják, illetve azt is, ha a lakás nem a támogatott személy és a vele együttköltözők lakóhelyéül szolgál. A jegyző helyett a Kincstártól kell kérni a támogatás visszafizetésének felfüggesztését és az állami igény biztosítékainak másik ingatlanra való átjegyzését is. A korábban a jegyzőhöz benyújtott kérelemre indult felfüggesztési, átjegyzési ügyben változatlanul a jegyző dönt.

Tájékoztatók

Tájékoztató(1) - Általános tudnivalók

Tájékoztató(2) - További jogok, tények ingatlan-nyilvántartási bejegyzése

Tájékoztató(3) - A magyar állam javára bejegyzett jogok törlése

Tájékoztató(4) - Elidegenítés, stb. bejelentése
Tájékoztató(5) - Támogatásra való jogosultság feltételei megállapítása

Tájékoztató(6) - Részletfizetés engedélyezésének szabályai
Tájékoztató(7) - Felfüggesztési és/vagy átjegyzési kérelem


Nyomtatványok - hozzájárulás iránti kérelemhez

Kérelem(1) - Jelzálogjog törléséhez, önkéntes visszafizetés esetében

Kérelem(2) - Jelzálogjog törléséhez, letétbe helyezés esetén

Kérelem(3) - Jelzálogjog törléséhez, határozott idő lejárta után

Kérelem(4) - Jelzálogjog törléséhez megelőlegező kölcsön kamattámogatása esetén
Kérelem(5) - Ingatlan tulajdoni viszonyainak változásához való hozzájáruláshoz
Kérelem(6) - További jelzálogjog, ranghely-csere bejegyzéséhez
Kérelem(7) - További jogok bejegyzéséhez
Kérelem(8) - További tények (telekalakítás-, határrendezés) bejegyzéséhez
Kérelem(9) - Társasház vagy szövetkezet alapításához
Kérelem(10) - Jelzálogjog (elidegenítési és terhelési tilalom) átjegyzése iránti eljárás felfüggesztésére, a bejegyzett jelzálogjog törlésére
Kérelem(11) - Jelzálogjog (elidegenítési és terhelési tilalom) átjegyzésére/bejegyzésére
Kérelem(12) - Hiánypótlási adatlap

 

Nyomtatványok - bejelentési kötelezettség teljesítéséhez
Bejelentés(1) - Támogatott ingatlan lebontásáról
Bejelentés(2) - Támogatott ingatlan elidegenítéséről
Bejelentés(3) - Támogatott ingatlanban létesített lakóhely elhagyásáról
Bejelentés(4) - Támogatott ingatlan használatának átengedéséről
Bejelentés(5) - Támogatott ingatlan lakáscéltól eltérő használatáról

A lakástámogatási ügyekben eljáró Magyar Államkincstár-irodák elérhetőségeiről a Mit, hol intézhet menüpontban tájékozódhatnak.

Nagycsaládos földgáz árkedvezmény

A földgázpiaci egyetemes szolgáltatáshoz kapcsolódóan 2011. január 1-től került bevezetésre a nagycsaládos háztartásban élők részére adható kedvezmény.
A földgázpiaci egyetemes szolgáltatáshoz kapcsolódó árszabások megállapításáról a 28/2009.(VI.25.) KHEM rendelet rendelkezik. Eszerint minden önálló felhasználási hellyel rendelkező 20 m3/h óra alatti gázmérővel rendelkező fogyasztó évenként és felhasználási helyenként az I. árkategória szerinti (kedvezményes) díjszabás keretében 41040 MJ földgázmennyiséget vételezhet. A nagycsaládos kedvezmény ezen mennyiségen felül, további - a jogszabályban meghatározott - mértékig jogosít ezen az áron a földgáz vételezésére.
A nagycsaládos kedvezményre jogosult az a háztartás, amelyben a családok támogatásról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény szerinti olyan jogosult él, aki legalább három gyermek után, illetve figyelembevételével részesül családi pótlékban és egyetemes szolgáltatónál szolgáltatási szerződéssel rendelkezik.
A nagycsaládos kedvezmény csak egy felhasználási helyen vehető igénybe. Fogyasztói közösség esetén egy felhasználási helyen több jogosult is igénybe vehet nagycsaládos kedvezményt. Ha a jogosultnak a vele egy háztartásban élő, családi pótlékra jogosító személyre hivatkozással nagycsaládos kedvezmény került megállapításra, a jogosulttal egy háztartásban élő más személy erre a személyre tekintettel további kedvezményre nem jogosult.

A kedvezmény mértéke:
a) az önálló felhasználási hellyel rendelkező jogosult által az I. árkategória díjszabása szerint maximálisan vételezhető földgázmennyiség három gyermekre tekintettel felhasználási helyenként és naptári évenként 61560 MJ (41040 + 20520 MJ), valamint a negyedik gyermektől számítva gyermekenként további 10250 MJ (a szolgáltató által alkalmazott I. árkategória szerinti díj szolgáltatói elosztói működési terület szerint eltérő),
b) a fogyasztói közösségben vételező jogosult esetén a kedvezmény Ft-ban kerül meghatározásra, összege a szolgáltatók elosztói működési területeként eltérő (fogyasztói közösségnek tekintendő a közös gázmérővel rendelkező olyan lakóépületben vételezők összessége, ahol a műszakilag megosztott, önálló lakások száma meghaladja az épületben lévő önálló nem lakás céljára szolgáló helyiségek számát).

A kedvezmény érvényesítéséhez szükséges feltételek
A nagycsaládos kedvezményre való jogosultság megállapítására irányuló kérelem a 2013. január 1-jétől a naptári év folyamán bármikor benyújtható a bejelentett lakóhely, illetve tartózkodási hely szerint illetékes Magyar Államkincstár Megyei Igazgatóságához.

A kérelmet az erre a célra rendszeresített igénylőlapon kell benyújtani. Az igénylőlap és az útmutató letölthető innen >>

A kérelemhez önálló felhasználási hellyel rendelkező igénylő esetén mellékelni kell
a) a kérelem benyújtását megelőzően kézhez kapott utolsó számla (részszámla) másolatát,
b) a szolgáltatásba újonnan bekapcsolt felhasználási hely esetén a szerződés másolatát.

Igénylőként a kérelmet annak kell benyújtani, aki önálló felhasználási helyre a szolgáltatóval vagy annak megbízottjával illetve fogyasztói közösség esetében, akinek nevében a fogyasztói közösség képviselője gázfogyasztásra szolgáltatási szerződést kötött és három vagy több gyermek után, illetve beszámításával családi pótlékban részesül, vagy ezen személlyel egy háztartásban él. Ebből következően annak kell igénylőként kitölteni a kérelmet, akinek a nevére kerül kiállításra a számla, még akkor is, ha nem ő részesül családi pótlékban.
A szolgáltató a nagycsaládos kedvezményt az Igazgatóság által kiadott határozatnak megfelelően a kiállított számlában (részszámlában) érvényesíti. Fogyasztói közösség esetén a fogyasztói közösség képviselője (közös képviselő) a szolgáltató által kiállított számla alapján érvényesíti a nagycsaládos kedvezményt a fogyasztói közösségben vételező jogosult felé.

A kedvezményre való jogosultság időtartama, bejelentési kötelezettség
A kérelem elbírálására irányadó ügyintézési határidő 30 nap, és az Igazgatóság döntéséről határozatban értesíti a kérelmezőt, valamint az egyetemes szolgáltatót. A nagycsaládos kedvezményre való jogosultság megállapítása határozatlan időre történik. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a korábbi évekkel ellentétben nem kell évenként igényelni a kedvezményt, az mindaddig megilleti a jogosultat, amíg a jogosultsági feltételek fennállnak. Ha a kérelem benyújtásakor a családi pótlékra való jogosultság két hónapnál hosszabb ideje áll fenn, a nagycsaládos kedvezmény visszamenőlegesen legfeljebb a kérelem benyújtását megelőző második hónap első napjától állapítható meg.

A jogosultság feltételeinek megszűnését, továbbá a kérelemben foglalt adatok megváltozását a változás bekövetkeztétől számított 15 napon belül be kell jelenteni a kedvezményt megállapító Igazgatóságnak.
A jogosultnak a felhasználási helyében történő változást (költözést) is be kell jelentenie. A jogosultság változatlan fennállása esetén a jogosultat megillető kedvezmény az új felhasználási helyen is igénybe vehető.

A jogosultság ellenőrzése
Az Igazgatóság a jogosultság feltételeinek fennállására vonatkozóan ellenőrzést folytathat.

A kedvezményt jogosulatlanul igénybevevő a kedvezményes mennyiség ellenértékének és a fogyasztott mennyiség kedvezmény nélkül számított ellenértékének különbözetét, illetve fogyasztói közösség esetében a kedvezményt általános forgalmi adóval és kamattal növelten köteles a szolgáltatónak megfizetni.

Amennyiben a kedvezmény jogosulatlan igénybevétele az igénybevevőnek felróható, akkor a különbözet, illetve a kedvezmény összegét a jegybanki alapkamat kétszeresével növelt összegben kell a szolgáltató részére visszafizetni.

 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 8
Tegnapi: 25
Heti: 62
Havi: 46
Össz.: 48 347

Látogatottság növelés
Oldal: LAKHATÁSI TÁMOGATÁS START SZÁMLA
MONOVNET EMBEREK ÉS TÁRSADALOM - © 2008 - 2024 - szoctudakozo.hupont.hu

A HuPont.hu weblap készítés gyerekjáték! Itt weblapok előképzettség nélkül is készíthetőek: Weblap készítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »