MONOVNET EMBEREK ÉS TÁRSADALOM

SZOCIÁLIS SZÓRAKOZTATÓ HASZNOS ÉS ÉRDEKES OLDAL

 

IITT SOK ÉRDEKES ÉS HASZNOS INFORMÁCIÓT TALÁLSZ AZ UJSZÜLÖTT KÓRTÓL A KAMASZKORIG

 

FEJLŐDÉS,T
ANÁCSOK,BETEGSÉGEK,PROGRAMOK,KÉPEK

MESÉK,JÁTÉKOK,ZENÉK.INTÉZMÉNYEL ÉS MINDEN ÉRDEKES DOLOG

KÖSZÖNÖM LÁTOGATÁSODAT

JÓ IDŐTŐLTÉST KIVÁNOK!!!!!!!!!

 

 

 Babafejlődés hétről hétre - 1-1,5 éves kisgyermek fejlődése

Babafejlődés hétről hétre - 12 hónapos baba fejlődése

Babafejlődés hétről hétre - 12 hónapos baba fejlődése



45 hetes baba fejlődése


Testi fejlődés

A kisbaba szempontjából a ház egyik legvonzóbb része a lépcső. Gigantikus méretű mászókának tartja, és nagyon izgatja, hogy a családtagok hogyan képesek rajta fel-le mászkálni. Sajnos még nem rendelkezik azokkal a készségekkel, hogy utánozni tudja őket, ez azonban nem gátolja meg abban, hogy próbálkozzon.

A balesetek elkerülése végett, valamennyi lépcső tetejére és aljához szereljünk fel robosztus, csavarokkal rögzíthető ajtókat. (Ne használjunk harmonika ajtókat, mert ezek megfojthatják a gyermeket, ha a feje beszorul a nyílásba.) Hagyjuk, hogy a kisbaba gyakoroljon, felmásszon az első pár lépcsőfokon, miközben persze szorosan ott vagyunk mellette - a hátrafelé történő lejövetelt legalább egyéves koráig nem kéne gyakorolnia. A lépcsők legyenek kipárnázva, és szintén jó ötlet lehet, szőnyeggel borítani a lépcsősor alját is. Emellett tornaszőnyeget is tehetünk a lépcső alá, hogy tompítsuk az elkerülhetetlen eséseket.

Szociális fejlődés

Amint a kisbaba felfogja a „nem" szó jelentését, épp úgy fog vele játszadozni, mint egy érdekes új játékszerrel. Hogy hallhassa a szót (és a vele járó figyelmet is megszerezze), dobol az asztalokon és székeken, húzogatja a ruhánkat, vagy a tárgyakat, amelyeket tiltottá nyilvánítottunk a számára, például a számítógép vagy a telefon vezetékét. Ha nem mondjuk elég gyorsan, hogy „nem szabad", lassít, szélesen ránk vigyorog, és továbbáll. A játék célja nem az, hogy a tiltott tárgyat megszerezze, sokkal inkább, hogy velünk kommunikáljon. A legjobb, ha nem büntetünk, hanem egyéb biztonságos módokon próbálunk meg együtt játszani vele.

Intellektuális fejlődés

A „nem" megértése hamarosan oda vezet, hogy a kisbaba saját maga is használni fogja, akár szavakkal, akár fejrázással kifejezve. Bár lehet, hogy még nem biztos benne, mit is jelent pontosan, természetesnek tűnik számára, hogy a fejét jobbra-balra, és nem fentről le mozgatja- mindez azt jelenti, hogy az „igen" szó megismerése kicsit több időt vesz igénybe. Mihelyst megérti, hogy „nem", mindenre ezt fogja mondani a fürdéstől elkezdve a pelenkacserén át a kedvenc ételéig. Elég nagy kihívás ételt juttatni egy olyan gyerek szájába, aki őrjöngve rázza a fejét, de szülők millióinak már sikerült - tehát nekünk is fog.

Megjegyzés: Az eddig leírtak általános útmutatásként értendők, hiszen mindegyik kisbaba máshogyan fejlődik, és közülük kevesen jutnak el a következő lépcsőfokhoz pontosan akkor, mikor azt a jól megszokott tudományos nézetek szerint el kellene érniük. Ha gyermekünk koraszülött volt, ajánlott az eredetileg meghatározott születési időpontot tekinteni kiindulási alapnak, mikor a kisbaba fejlődését követjük.


46 hetes baba fejlődése


Testi fejlődés

A kisbaba perspektívája, mikor megtanul állni, pillanatok alatt megváltozik. A panoráma megnyílik előtte, keresztüllát a szobán, esetleg az ablakon is kiles! Lehet, hogy annyira lenyűgözi majd új tudománya, hogy nehéz lesz bármi másra rávenni. Mikor a pelenkáját cseréljük, fürdetjük, öltöztetjük, vagy lefektetéshez készülünk, folyton megpróbál felállni. Még az is előfordulhat, hogy állva elalszik, miközben a kiságy léceibe kapaszkodik.

Ahogy egyensúlyérzéke fejlődik, alkalmanként elengedi a támasztékot, majd mikor érzi, hogy eleshet, ismét megragadja azt. Van, hogy egyetlen lépés után összerogy, de egy pillanat múlva már újra próbálkozik. Mikor elesik, nyugtassuk meg egy öleléssel, de ne csapjunk nagy hűhót, mert akkor lehet, hogy félni fog újból felállni. Néhány kisbaba napok alatt eljut az első lépésektől a járásig, míg mások legalább egy hónapon át csak gyakorolgatnak. Az önálló járás körülbelül a 12-14 hónap környékén valósul meg, de a 9. és 18. hónap között bármikor teljesen normális.

Szociális fejlődés

Bár büszke új készségeire, a kisbaba minden olyan kísérletünknek ellenáll, hogy tudományát mások előtt is bemutassa. Még nem eléggé magabiztos, és ha számára nem megfelelő reakciókat tapasztal nem is fog többet próbálkozni. Ugyanakkor a társadalom felől érkező elfogadás újfent érdekelni kezdi, ezért lehet, hogy megpróbál lenyűgözni minket azzal, hogy produkálja magát, illetve ellenáll, nem fogad szót, még ha pontosan érti is, amit kérünk tőle. Dicsérjük sokat, és a „nemet" csak olyan helyzetekre tartogassuk, amelyek tényleg veszélyesek.

Intellektuális fejlődés

A gyermek egyre többet felfog abból, amit minden nap elmondunk neki, és számos non-verbális módon fog reagálni rá. Mikor szóba kerül az egyik játéka, felé néz, ha pedig megkérdezzük, hol van a repülő, valószínűleg az égre mutat. A nyelvi készségek javítása érdekében fűzzünk részletes kommentárt a mindennapi feladatokhoz, egyszerű szavakat, és következetes megnevezéseket használjunk (a kutyát hívjuk Morzsinak vagy kutyusnak, de ne mindkettőnek). Halandzsázásai során kezdi az általunk használt szavakat felhasználni, bár ezek még nem biztos, hogy tisztán kivehetőek.

Megjegyzés: Az eddig leírtak általános útmutatásként értendők, hiszen mindegyik kisbaba máshogyan fejlődik, és közülük kevesen jutnak el a következő lépcsőfokhoz pontosan akkor, mikor azt a jól megszokott tudományos nézetek szerint el kellene érniük. Ha gyermekünk koraszülött volt, ajánlott az eredetileg meghatározott születési időpontot tekinteni kiindulási alapnak, mikor a kisbaba fejlődését követjük.


47 hetes baba fejlődése


Testi fejlődés

Ahogy az apróság egyre hatékonyabban tudja használni kezecskéit, a felöltözés és levetkőzés problematikája is fokozottabban kezdi érdekelni. Vérmérsékletétől függően a ruhaváltás egyszerűsödik, vagy bonyolódik. Az együttműködő babák belebújtatják karjukat az ingbe, bedugják a lábukat a cipőbe, és segítenek levetni a zoknit. Sokszor tekintik azonban az öltözködést is játéknak, és amikor sikerrel felöltöztettük, egy mozdulattal kibújnak a ruhából és kezdhetjük az egészet elölről. Ha a gyermek szeret meztelenül rohangálni, adjuk rá fordítva a ruhát, hogy a cipzár és a csatok hátul legyenek, így nehezebb lesz kibújni belőle. Továbbá vásároljunk plusz sapkákat, zoknikat, stb., hiszen folyamatosan pótolni kell azokat a darabokat, amelyeket kidob a babakocsiból, vagy elkever valahol a lakásban.

Szociális fejlődés

Ha már teljes vagy részmunkaidőben visszatértünk a munkahelyünkre, talán éppen azon gondolkodunk, hogy milyen hatással lesz mindez a kisbabára. Nyugalom - ha bízunk benne, hogy jó döntést hoztunk azzal, hogy megint dolgozunk, és megfelelően gondoskodtunk a gyermek felügyeletéről, nem valószínű, hogy a későbbiekben bármilyen maradandó károsodást szenvedne. Ami azt illeti, a jó bölcsőde, vagy a szerető bébiszitter segíthet abban, hogy a kisbaba hozzászokjon más emberek társaságához (beleértve a többi gyereket is), és megtanulhatják, hogy nemcsak mi szerethetjük, és gondoskodhatunk róluk.

Akár dolgozunk, akár nem, a legfontosabb az, hogy mikor vele vagyunk, megkapja tőlünk a szeretetet és a törődést, amire szüksége van. Ezt persze könnyű mondani, főleg egy hosszú és fárasztó nap végén (mikor a forgalom is borzasztó volt). Próbáljuk meg a minimálisra csökkenteni egyéb bokros teendőink számát, úgymint a főzést és takarítást, így minden nap nyugodt légkörben tudunk eltölteni kis időt. Lehet, hogy a ház piszkosabb, mint valaha, a fagyasztó meg tele van félkész kajákkal, de egy kis odafigyelés mindkettőnket gazdagíthat.
Az apukákat nyugodtan vonjuk be a gyerek körüli tennivalók, játék ill. a háztartás feladataiba, Természetesen azt is figyelembe kell venni, hogy neki milyen napja volt - de ha anya is játszik egy kicsit a gyerekkel, közben apa megterít a vacsorához, majd vacsora után fordítva, akkor mindketten könnyebben, gyorsabban végeznek, egyikük sem merül ki a végletekig és a gyermek is élvezhette mindkettőjük társaságát. Ennél már csak az lehet jobb, ha a két szülő egyszerre telepedik le a csemetével egy kis játékra, aztán közösen intézik a háztartást is, akár a csemete elalvása után.

Intellektuális fejlődés

Ebben a korban a legtöbb gyerek kész dobos és billentyűs egyben. A konyhaszekrényben (lehetőleg abban, amelyiket a kisbaba egyedül is felér) halmozzunk fel törhetetlen lábas fedőket, edényeket, és fakanalakat, hogy kifulladásig düböröghessen rajtuk. Élvezettel fogja megtömni a tartókat építőkockákkal, hiszen érdeklik az újfajta hangok, és kísérletezik az edények rázogatásával is, amellyel csörömpölő hangokat produkálhat. Csoportosító és elrendező készségeit is gyakorolja közben, ahogy próbálja a tartókat egymásba tenni, majd a legkülönfélébb módokon elrendezni.

Megjegyzés: Az eddig leírtak általános útmutatásként értendők, hiszen mindegyik kisbaba máshogyan fejlődik, és közülük kevesen jutnak el a következő lépcsőfokhoz pontosan akkor, mikor azt a jól megszokott tudományos nézetek szerint el kellene érniük. Ha gyermekünk koraszülött volt, ajánlott az eredetileg meghatározott születési időpontot tekinteni kiindulási alapnak, mikor a kisbaba fejlődését követjük.


48 hetes baba fejlődése


Testi fejlődés

Fizikálisan nem minden kisbaba koránérő. A mi 11 hónapos csöppségünket teljesen kielégítheti, hogy csak mászik és ül, a felhúzódzkodás még nem igazán érdekli. Nagy valószínűség szerint mindössze arról van szó, hogy saját, kimért tempójában halad. A kisbabák, akiknél lassabban alakulnak ki a motoros készségek, általában biztosabbak mozdulataikban, és kevésbé valószínű, hogy mondjuk hátra esnek, mikor végre felállnak. Ők egyszerűen inkább elsajátítják az egész folyamatot - úgymint a felhúzást, az egyensúlyozást és a lassú leülést, mielőtt még műsorra tűznék a bemutatót. Viszont ha úgy gondoljuk, hogy a gyermek tétovasága már nem normális, a legjobb, ha megnézetjük a gyerekorvossal, hogy mi is megnyugodjunk.

Szociális fejlődés

A kis utánzóművész talán már minden mozdulatunkat megismétli. Dörzsöli a száját, míg mi fogat mosunk, az ujjaival fésüli a haját, mikor mi a sajátunkat rendezzük, és rácsimpaszkodik a hűtő ajtóra, mikor enni szeretnénk valamit. A vágy, hogy minket utánozzon, tulajdonképpen a ragaszkodását mutatja ahhoz a személyhez, aki a világon számára a leghihetetlenebb és legcsodálatosabb. Bár mindez az imádat néha igen idegtépő lehet, próbáljuk meg élvezni a helyzetet. Soha senki, a gyereket is beleértve, nem talál minket ilyen tökéletesnek később.

Intellektuális fejlődés

Ahogy a fegyelmezés egyre fontosabb kérdéssé válik, lényeges észben tartani, hogy az apróság felfedezőútjai a fejlődéséhez létfontosságúak. A tanulmányok szerint úgy érhetjük el a legbiztosabban, hogy a kisbaba ránk figyeljen, ha kizárólag akkor fegyelmezzük, mikor tényleg nincs más megoldás - mikor veszélyben van, vagy a viselkedésével másokat veszélyeztet vagy zavar. Mikor megoldható, kell, hogy legyen lehetősége (biztonságosan) kitombolni magát, miközben a világot is felfedezi.

Megjegyzés: Az eddig leírtak általános útmutatásként értendők, hiszen mindegyik kisbaba máshogyan fejlődik, és közülük kevesen jutnak el a következő lépcsőfokhoz pontosan akkor, mikor azt a jól megszokott tudományos nézetek szerint el kellene érniük. Ha gyermekünk koraszülött volt, ajánlott az eredetileg meghatározott születési időpontot tekinteni kiindulási alapnak, mikor a kisbaba fejlődését követjük.


Kisbabánk fejlődése során számos kérdés vetődhet fel bennünk, ezekre szeretnénk szakértő választ adni cikksorozatunkban.
49 hetes baba fejlődése

Testi fejlődés

 

Ez egy madár, ez egy repülő... ez pedig egy kész Kisember! Mikor a gyermek az első lépéseket teszi, karjait oldalra csapja, pont, mint egy kisrepülő, hogy egyensúlyát megtartsa. Ahogy nő az önbizalma, leereszti oldalra a karokat, és átadja az egyensúlyozás feladatát a törzsizmoknak. A tologatható játékok, úgymint a babakocsik, a fűnyíró és a bevásárlókocsik, segítenek fejleszteni a járását - főleg azon tárgyak tologatásáért lesz oda, amelyek közben valamilyen hangot adnak ki.
Mihelyst kényelmesen meg tud állni, a kisbaba leguggol, hogy felvegyen dolgokat, először csak egyik kézzel, majd a másikkal is. Megtanulja, hogy teste különböző részei hasonló, de nem mindig ugyanolyan módon dolgoznak. Szintén mostanában kezdi favorizálni a jobb vagy a bal kezét.
Szociális fejlődés

A napokban a kisbaba számos új dolgot kipróbál, ezek közül néhány nem annyira mondható vonzónak. Sok 1 éves csöppség megpróbálkozik az ütlegeléssel, a harapdálással, és az agresszió más formáival, főleg ha a testvérektől, vagy más gyerekektől is ezt látja. Bár a kisgyermek még nem érti, hogy másokat is megsebesíthet, fontos tisztázni, hogy a viselkedése nem elfogadható. Ne kiabáljunk vele, és ne fenekeljük el, mert ezzel csak erősödhet az a képzete, hogy az ütlegeléssel semmi gond nincs. Ehelyett azonnal távolítsuk el a szituációból, és erélyesen magyarázzuk el neki, hogy az agresszív magatartás nem megengedett, mert mások megsérülhetnek. Ugyan nem biztos, hogy mindent megért abból, amit mondunk neki, az arckifejezésünket és a hanglejtésünket azonban jól érzi. Elegendő ismétlést követően rájön, hogy változtatni kell a viselkedésén.
Intellektuális fejlődés

Melyik bolygóról jött a gyerek? Mostanában a hangok, amiket kiad, kezdenek hasonlítani a nyelvre, bár hogy melyikre is, azt nem igazán tudjuk eldönteni. Ez teljességgel normális, ugyanis azt jelzi, hogy kezdi megközelíteni a beszéd hangszínét és eltéréseit, viszont a szókincset még nem. Hamarosan a felismerhető szavak következnek, hiszen a legtöbb gyerek az első év végére már mond 1-2 szót. Ez viszont nem szükségszerűen lesz helyes - például a va-va a kutyus, vagy a tütű az autó helyett áll, azonban mindenképpen szónak kell tekintenünk, ha következetesen ugyanarra a tárgyra vagy személyre vonatkoztatva használja.

Megjegyzés: Az eddig leírtak általános útmutatásként értendők, hiszen mindegyik kisbaba máshogyan fejlődik, és közülük kevesen jutnak el a következő lépcsőfokhoz pontosan akkor, mikor azt a jól megszokott tudományos nézetek szerint el kellene érniük. Ha gyermekünk koraszülött volt, ajánlott az eredetileg meghatározott születési időpontot tekinteni kiindulási alapnak, mikor a kisbaba fejlődését követjük.

50 hetes baba fejlődése

Testi fejlődés

Sok szülőt nyugtalansággal tölt el a felismerés, hogy az egyéves gyerekük lefogyott. Szerencsére ez csak látszatra van így! A mozgás fejlődésével az izomcsoportok átrendeződnek, a hurkás combok már akadályoznák a gyermeket a járásban. A testarányok fokozatosan megváltoznak, a fej relative kisebb lesz a törzshöz képest, mint amilyen újszülöttként volt. Másrészt a gyomor térfogata megnő, ezért egyszerre nagyobb mennyiséget tud befogadni. Tartalmasabb ételeket is eszik, mint a folyékony - magas víztartalmú - anyatej. Összességében az egységnyi testsúlyra vonatkozó táplálék és energia mennyisége tényleg kisebb, de jobban fel tudja a hasznos anyagokat szívni. Ennek ellenére súlya nem csökkenhet, de a növekedési ütem jelentősen lelassul: az első évben születési súlyát megháromszorozza (3 kg-ról 9-10 kg-ra), a második évben csak 2 kg-ot gyarapszik. A kisbabát annyira lefoglalja a környezetének felfedezése, hogy alig van ideje enni. Emellett sokkal jobban szereti magát etetni, amely egy kevésbé hatékony folyamat, mint ha más etetné őt kiskanállal. Kifejlett preferenciákkal rendelkezik, néha mindent visszautasít, kivéve azt a pár kedvenc ételt. Ezt azonban nem szabad megengedni!
Szerencsére az étkezési szokások változása nem káros. Valójában, ha a gyermekünk továbbra is úgy enne, mint az első év során eddig, hamar óriás lufi méretűre dagadna. Azzal, hogy most gyakrabban eszik kevesebbet, teljesen összhangba kerül táplálkozási igényeivel.
Szociális fejlődés

A regresszív magatartásforma kifejezés mindent magában foglal, hiszen szemtanúi vagyunk a kisbaba ideiglenes visszafejlődésének. Ezt minden gyermek átéli: a mondás, hogy „Kettőt előre, egyet hátra", roppant találó és majdhogynem szó szerint alkalmazható a kisgyerekre. A regresszió leggyakrabban akkor jelentkezik, mikor a gyermek energiáit az érzelmi fejlődésre fordítja - például, mikor elmegyünk otthonról egy éjszakára, illetve mikor drasztikusan változik a napirendje. Az energia, amelyet korábban a készségek tökéletesítésére fordított, most a katasztrofális felfordulás kezelésére összpontosul, így a készségek eltűnnek. Ez csak ideiglenes, és a helyzet javulni fog, amint a kisbaba hozzászokik a változásokhoz. Ahogy nő, érzelmi reakciói már nem lesznek olyan vehemensek, bár a felnőtteknél is előfordul, hogy nagyfokú feszültség alatt pillanatokra visszaesnek.
Intellektuális fejlődés

Bár a kisbaba mindkettőnket szereti, valószínűleg máshogy reagál az édesanyjára, mint az apukájára. Az édesapák általában kevesebbet mosolyognak és beszélnek, mint a mamák, de több aktív játékban érdekeltek. A kisbaba vérmérsékletétől függően odáig lesz a gyömöszölésért, de az is elképzelhető, hogy kissé idegesíti a dolog. A legtöbb apróság, főleg a fiúk, semmit sem élveznek jobban, mint, mikor apukájuk a levegőben repíti, vagy átdobja őket a vállán. Anyuék, apuék és a tesók a kisbaba szeretetének többé már nem az egyedüli élvezői. Átöleli és ráfekszik más kisgyerekekre, és még a saját játékaival is gyengéden bánik. A szeretet és törődés ezen megnyilvánulását közvetlenül a mi feléje tanúsított viselkedésünk váltja ki, szóval nyugodtan vegyük bóknak - mert azt jelenti, hogy valamit nagyon jól csináltunk.

Megjegyzés: Az eddig leírtak általános útmutatásként értendők, hiszen mindegyik kisbaba máshogyan fejlődik, és közülük kevesen jutnak el a következő lépcsőfokhoz pontosan akkor, mikor azt a jól megszokott tudományos nézetek szerint el kellene érniük. Ha gyermekünk koraszülött volt, ajánlott az eredetileg meghatározott születési időpontot tekinteni kiindulási alapnak, mikor a kisbaba fejlődését követjük.

51 hetes baba fejlődése

Testi fejlődés

Jó zsúfolt éve volt az apróságnak - kb. 50%-kal magasabb lett, a súlyát megháromszorozta. A 12 hónapos kisgyerek átlagos magassága 75-80 cm körül van, súlya pedig 9-10 kiló körül mozog. (Ha ezzel a sebességgel gyarapodna tovább, 5 éves korára majdnem egy tonnát nyomna! Szerencsénkre a súlynövekedés mostanában fog lelassulni.) A legtöbb gyerekorvos nem ad oltást egyéves korban, tehát nem valószínű, hogy fel kellene őt keresni egészen 15 hónapos korig. Viszont kérhetünk időpontot, ha kérdésünk merül fel, vagy aggódunk valami miatt.
A koraszülött (elsősorban a problémamentes, nem túl korai, nem túl kissúlyú) babák eddigre szinte teljesen behozzák a pár hetes korábbi lemaradásukat.
Szociális fejlődés

Valószínű, hogy a kisbabát egészen mostanáig sikerült különböző alternatívákat kínálva elterelni azoktól a dolgoktól, amelyek nem neki valók - a videomagnótól, vagy a bátyó Lego készletétől. De közel a nap, mikor élénkvörös lesz a feje, ha megpróbáljuk máshova irányítani, levágja magát a földre, ököllel és lábbal rúgkapál, amennyire erősen csak tud, és olyan hangosan üvölt, hogy az ablakok is beleremegnek.
Üdvözlünk mindenkit a hisztizős korszakban. Bár a hisztik zavaróak lehetnek, próbáljuk meg objektívabban nézni, mint egyfajta dráma előadást - hiszen a gyermek minden rendelkezésére álló eszközt megragad, hogy elégedetlenségének hangot adjon. Hacsak nem akarjuk, hogy az előadás naponta többször is ismétlődjön, ne dőljünk be neki. Ne fenekeljük el, vagy kiabáljunk rá - csak álljunk nyugodtan, vagy még jobb, ha otthagyjuk egyedül (úgyis csak közönséget keres a színielőadáshoz!), és hagyjuk, hogy kitombolja magát anélkül, hogy bármit is reagálnánk. (Ha épp nyilvános helyen tartózkodunk, roppant kínos lehet, viszont tényleg szükséges túlesni rajta.) Pár percen belül úgyis lenyugszik. A legfontosabb, hogy eljusson hozzá az üzenet, ezzel az eszközzel nem ér el semmit, így végül hanyagolni fogja a módszert.
Intellektuális fejlődés

Bár megválogatja, hogyan reagáljon, a kisbaba mostanra érti a „nem"-et, és sok más egyéb intelmet is. Egy év intenzív tanulást követően, meglepő pontossággal olvas az arcunkról, gesztusainkból, illetve hangszínünkből, bár nem biztos, hogy a szavakat is megérti. Néhány kisbaba számára az egész folyamat csak egy játék - megközelítenek egy tiltott területet, majd hátrább lépnek, megrázzák a fejüket, és közben azt ismételgetik, hogy „nem, nem, nem". Részesítsük alapos dicséretben a gyermeket, hogy az önkontrolja már ilyen korán kezd kialakulni, de ne lepődjünk meg, ha másnapra már másképpen cselekszik.

Megjegyzés: Az eddig leírtak általános útmutatásként értendők, hiszen mindegyik kisbaba máshogyan fejlődik, és közülük kevesen jutnak el a következő lépcsőfokhoz pontosan akkor, mikor azt a jól megszokott tudományos nézetek szerint el kellene érniük. Ha gyermekünk koraszülött volt, ajánlott az eredetileg meghatározott születési időpontot tekinteni kiindulási alapnak, mikor a kisbaba fejlődését követjük.

52 hetes baba fejlődése

Testi fejlődés

Mennyi változást hozhat egyetlen év! A magatehetetlen, bebugyolált kis csöppség, akit a kórházból hoztunk haza, már önálló személyiség. Mobil, mászik, vagy trappol, esetleg járkál, egyik percben boldog, a másikban már szomorú vagy zárkózott, sokat megért abból, amit mondanak neki, és elképzelhető, hogy tud már 1-2 szót is. A legizgalmasabb az, hogy az utazás, amelynek során felnőtté érik, csak most kezdődött. A következő évben az elképesztően ügyes kisgyerekben kifejlődnek a nyelvi készségek, így olyanokkal is tud kommunikálni, akik anyunál és apunál kevésbé vannak tisztában a non-verbális jelekkel. Nehézkes járása lassan futássá, ugrándozássá és táncolássá alakul át. Továbbra is határtalan örömet jelent - meg persze néha bosszúságot is okoz - mindazoknak, akiket mindennél jobban szeret.
Szociális fejlődés

Egyévesen a tipegő kisgyerek megkezdte lassú és hosszú útját az önállóság felé. Felfogja, hogy ő egy külön személy, és gondoskodásunknak köszönhetően azt gondolja, hogy ő valaki roppant különleges! Ahogy telik az idő, önképe erősödik, kevésbé okoz neki gondot az idegenekkel való találkozás, valamint az, ha rövidebb ideig magára hagyjuk. Viszont szeretetünkre és támogatásunkra mindig szüksége lesz.
Intellektuális fejlődés

Ahogy a gyermek nő és változik, ezzel együtt szülői feladataink is átalakulnak. Bár a védelem biztosítása még mindig az első, legalább ennyire fontos, hogy bátorítsuk a világ felfedezésére. Az egyensúly megtartása különösen nehéz akkor, mikor a kisgyerek vágya, hogy mindent megnézzen, megérintsen, és megízleljen konfliktusba kerül a többi családtag igényeivel. Biztonságos helyen próbáljuk meg kielégíteni kíváncsiságát - alacsony konyhaszekrény tömve törhetetlen játékokkal, saját kertészkedő cuccainak kialakított kertrésszel - miközben megtiltunk számára néhány helyiséget, mondjuk a dolgozószobát, vagy a bátyó játékait. Lehet, hogy nem fog neki tetszeni, de értékes leckét kap a személyes határvonalakról.

Megjegyzés: Az eddig leírtak általános útmutatásként értendők, hiszen mindegyik kisbaba máshogyan fejlődik, és közülük kevesen jutnak el a következő lépcsőfokhoz pontosan akkor, mikor azt a jól megszokott tudományos nézetek szerint el kellene érniük. Ha gyermekünk koraszülött volt, ajánlott az eredetileg meghatározott születési időpontot tekinteni kiindulási alapnak, mikor a kisbaba fejlődését követjük.

szakmai lektorálás: Dr. Hídvégi Edit gyermekorvos
Fotó: freedigitalphotos.net

Másfél éves kisgyeremek fejlődése

 

Tudja, hogy a tárgyak az ő észlelése nélkül is léteznek, u.e. vonatkozik szüleire is - nem reagál szorongással eltűnésükre mert tudja, hogy hamarosan visszatérnek. Az önálló járással /karját oldalt tartva/ a gyermek elvágja az anyatesthez fűző "köldökzsinórt", szalad.

Dacosságát egyénisége érdekében veti be, mintha függetlenségét hangsúlyozná. Önállóság /adjuk meg a kísérletezés lehetőségét, alkalmat a tanulásra, hagyjuk tapasztalatot szerezni, ne óvjuk mindennemű veszélytől, de ne is sarkalljuk állandóan teljesítményekre, mert elbátortalanodik/ és önbizalom /bátorítsuk, éreztessük vele, hogy megbízunk benne/- csökkenti a dacot. Dührohamai célja, hogy felhívja magára a figyelmet, de he látja, hogy már nem figyelünk rá, hamarosan abbahagyja.

Gyakran használja a "nem" szót, még ha igenre is gondol. Így jelzi, határozott és méltánylandó elképzelésekkel rendelkezik a világról, éberen őrködik tárgyai felett.

sikerül időben szólnia, hogy bilire vagy vécére vihessük, vagyis napközben szobatiszta /2 éves korig, de átmeneti visszaesés előfordulhat/. Akkor segíthetjük elő leghatékonyabban a folyamatot, ha kezdettől fogva a legnagyobb természetességgel viszonyulunk a kérdéshez, nem erőltetjük a bilizést. Kezdetben a székelés első jeleinél ejtsünk róla néhány szót azokkal a szavakkal, amelyeket ő is használni tud, ha bilire akar menni pl. "Lilinek kakilnia kell?" Az esemény utáni rendszeres érdeklődésünk kelti fel az érdeklődését a folyamat iránt, amit eddig magától értetődőnek tartott. Eztán már maga hívja fel a figyelmünket, látván, hogy a dolog érdekel bennünket. Ekkor már nincs szükség rendszeres rákérdezésre, mert így a későbbiekben nem maga figyel fel az inger jelentkezésére, hanem a figyelmeztetés hatására mechanikus szokás alakul ki. Segít a szobatisztaság kialakulásában, ha ő maga is aktív résztvevője a teendőknek: maga veheti elő a számára is elérhető helyen tartott bilit, maga öntheti ki, maga húzhatja le a WC-t, maga teheti vissza használat után a helyére a bilit. Segít továbbá az előlegezett bizalom is: néhány siker után a nap egy részében nem adunk rá pelenkát, de vigyázzunk, ne burkolt követelésnek hasson szándékunk. Az elismerés fontos, de ne zengjünk dicshimnuszokat minden kakilásnál. Ha ugyanis a kicsi úgy érzi, hogy a dolog olyan értékes, érthető módon nehezen válik meg tőle. Hőstettnek tekinti elért sikereit, érdeklődik a széklete iránt, sőt meg is szeretné fogni. Tapintatosan próbáljuk elterelni a figyelmét, eleinte hagyjuk a bilit a fürdőszobában, később ő maga segédkezhet a vécé lehúzásánál.

Ügyesen emeli szájához a kanalat, képes választani, melyik ruhadarabját szeretné felvenni. Készítsünk ki két egyforma minőségű és stílusú ruhadarabot /valójában tehát nekünk mindegy lesz, hogy melyiket választja/, mutassuk meg neki mindkettőt és kérdezzük meg, mit szeretne ma felvenni. Lehet, hogy kezdetben tétován fog csak az egyikre mutatni, de vegyük komolyan jelzését. Beszélgessünk a felvételre szánt ruhadarabok színéről, mintáiról, arról, hogy miért kell aznap éppen ilyen ruhát felvenni. Nyugodtabban fog egy helyben ülni míg öltöztetjük, ha zokniját kis meglazítás után önállóan leveheti, ha nadrágját kigombolás után letolhatja, ha ingének ujját lerázhatja magáról, mi pedig dicsérettel nyugtázzuk ügyességét. Ha megmutatjuk, hogyan kell kinyitni a cipzárt, utánunk csinálja, ha kérjük, hogy hozzon oda valamit, odahozza.

Csoportosít hasonlóságok és különbözőségek alapján. Több tárgyat ugyanazzal a szóval jelöl, ha egy vagy több tulajdonságuk közös - általánosít /pl. labda, alma, kő - kerek, tehát "labda"/. Magukat a tárgyakat meg tudja különböztetni egymástól. Le tudja öblíteni a kezét a vízcsap alatt.

Megismeri magát a tükörben. Ha észrevétlenül egy piros pontot rajzolunk az orrára, már a saját orrához nyúl meglepetésében, nem próbálkozik a tükörkép megfogásával.

Elkezd magáról beszélni, bár még sokáig csak harmadik személyben /pl. Lili éhes, Lili inni/. Gyakori, hogy nevet talál ki magának, s zajosan tiltakozik, ha valaki másképp szólítja. Mi semmiképpen ne beszéljünk hozzá ezen a "nyelven", így nehezében tanulja meg a helyes szóhasználatot. Szavak révén fokozatosan ellenőrizni képes saját cselekedeteit /pl. miután megtanulta a "pá-pá"-t, szívesebben megy el szüleitől. Ha már ismeri a "jó éjt" szavakat, könnyebben nyugszik bele a lefekvésbe. Úgy viselkedik, mintha szavakkal uralná a helyzetet, mintha senki sem kényszerítené ágyba bújásra. A beszéddel ki tudja kerülni a veszélyes helyzeteket úgy, hogy óvó-intő szavakat ismételget önmagának /pl. kinyújtja a karját a fűtőtest felé, hogy megérintse, majd azt mondja, "forró", és visszahúzza a kezét. Amíg e szót nem ismerte, szülői intés kellett ahhoz, hogy a késztetést meggátolja/.

Kíváncsiságának megfelelően szeretné ismerni a környezetében található tárgyak, személyek nevét. Folyamatosan mutogat mindenre, ami a lakásban található, és közben kérdőn néz ránk, szeretné tőlünk hallani a tárgyak nevét, még akkor is, ha már aznap sokszor hallotta. Szinte mindent megért a felnőttek beszédéből, és néha meglepetten tapasztaljuk, hogy mennyi olyat tud, amire korábban nem is gondoltunk.

Egyszer alszik napközben, általában délután.

Napközben egyre több a konfliktus anya és gyermeke között, sok tiltás veszi körül a kicsit és a feszültség éjszakai sírás formájában törhet elő. Jelentkezhetnek az első félelmek, furcsa árnyékok, éjszakai zajok és számtalan érthetetlen félelmetes jelenség. Vágyait külső tényezők szabályozzák, kinövi idegenkedős korszakát.

A gyerekek "megtűrik" egymást: még nem játszanak együtt, de általában ugyanazt játsszák külön-külön.Megjelenik a szerepjátékok első, kezdetleges formája /2 éves korig/: kicsinyünk párbeszédeket rögtönöz, s ezekbe gyakran a szülőket is bevonja. Mindennapi életét játssza el babáival, plüssállataival /eteti, pelenkázza, lefekteti őket/, szüleit utánozva próbálja ki, milyen érzés a másik oldalon lenni. Ezek a szerepjátékok burkoltan a gyerekben zajló lelki harcokat és konfliktusokat is megjelenítik.

hajlandó osztozni kellemes tevékenységekben, ad kedvenc ételéből is

játékai: rajztábla /meséltessük el vele, mit ábrázol a rajza/, falra helyezett/földre leterített óriási papír, amire szabadon rajzolhat, gyurmázás /erősíti az ujjízületeket/, homokozó, csúszda, hinta, mászóka /utóbbi három fokozottan balesetveszélyes, főként ha nyirkos és csúszós, kiálló szögek "díszítik", a gyerek lógó ruházata- öv, sál, kapucni beleakad/, három-, ill. négykerekq. bicikli, hintaló, játék telefon, képeskönyv lapozgatása /ne csak a látnivalókat vegyük számba, kérdezzünk rá olyasmire is, ami a képen közvetlenül nem látható: pl. Mi van a ház mögött?, Mit csinál a néni a tejjel? Ezzel hozzájárulunk szókincsének bővüléséhez, megmozgatjuk a fantáziáját. Utánozzuk a különböző hangokat, pl. állatokét/, az építőkockákból hármat-négyet is egymásra helyez

 

Gyermekeink fejlődése - 3 éves gyerek

Gyermekeink fejlődése - 3 éves gyerek


Tudja,álmodik, álom és valóság nem ugyanaz. 
Szobatiszta (izgalom hatására a teljesen szobatiszta gyerek is bepisilhet néha. Visszaeséssel kb. 4 éves korig számolni kell).

Felfelé úgy megy a lépcsőn, hogy felváltva lép a lépcsőfokokra. Lefelé még mindkét lábát ráhelyezi a lépcsőfokra, csak aztán lép egyik lábával lejjebb. Az utolsó lépcsőfokról le tud ugrani. Néhány másodpercig tud fél lábon állni.

Ha a kapcsok, gombok stb. könnyen elérhető helyen vannak, teljesen fel tud öltözni, és le tud vetkőzni. Önállóan eszik. Becsatolja a szandálját, használja az ollót, pedig ez bonyolult mozdulatot igényel.

Célzottan, de játékosan fejlesszük kézügyességét, koncentráló készségét (pl. segíthet a főtt krumpli hámozásában, darabolásában. Egy nem túl éles, lekerekített végű kést adjunk a kezébe, tanítsuk meg a helyes kéztartásra. Formákkal szaggathatja a tésztát, rakosgathatja őket a tepsibe, a kész aprósüteményt megkenheti olvasztott tortabevonóval).

Megjelennek a hátsó zápfogak, megkapja a hatodik kötelező védőoltást (Di-Per-Te + OPV).
Az immunrendszer erősítésének és az edzettség növelésének újabb állomásai: bíborkasvirág (Echinacea purpurea) kúraszerű alkalmazása, mozgásos légfürdőzés (pl. reggeli torna, játék a szabadban), kisebb túrák a környező erdőkben, vízzel való edzés:
1. Hideg vizes törölközővel való ledörzsölés a végtagok felől a test középpontja felé haladva, a bőr enyhe kipirulásáig való törölgetése, pizsamába bújtatás, gyors ágyba fektetés.
2. Hideg víz folyatása a lábszárra.
3. 3 perc forró, majd 5-10 mp. hideg vizes lábfürdő. A későbbiekben lelocsolás, zuhanyozás, pancsolás következik fokozatos vízhőmérséklet csökkentéssel, szauna (gyermekek esetében különösen ügyelni kell a szaunázás "alapszabályainak" betartására: enyhébb lehűtési fázis, illóolajok használatának valamint a szaunázás közbeni ivás mellőzése, fokozatos időtartam-növelés - 1. hét 2x6 perc, 2. hét 2x8 perc, 3. hét 2x10 perc, 4, héttől 2x12 perc. Csak egészséges gyermekkel, a gyermekorvossal egyeztetve, fogjunk hozzá a fent említett módszerekhez. Hatásuk kizárólag rendszeres alkalmazás esetén érvényesül. Ismertessük meg a rendszeres, játékos testmozgással is, ez a későbbi sportszeretet alapja).

Tanítsuk meg neki adatait (teljes nevét, címét), beszéljük meg, mit csinálna, ha elveszne.

Összetett mondatokat használ, figyelme egyszerre egyetlen tárgyat képes csak megragadni. Szívesen emlékszik vissza közös programokra, de gyors válaszában gyakran téved. Hosszabb, összefüggő történeteket képes végighallgatni és befogadni. Idézzük fel az előző napi mese cselekményét, szereplőit. Vásároljunk neki színvonalas, gazdagon illusztrált ismeretterjesztő gyermekenciklopédiákat.

A játékon keresztül támad fel benne az érdeklődés mások iránt (pl. eljátssza a doktor nénit, utánozza a buszsofőrt stb.). Nem csak indulatait, érzelmeit, de ismereteit is játékban fejezi ki, gyakorolja. Előbb megfigyeli, majd eljátssza a különböző szerepeket. Ebben az utánzásban tanulja meg és rendszerezi mindazt, amit tud a világról. Úgy ismeri meg a világot, hogy egy időre ő lesz a világ - így érti meg. A játékvilágban bontakoznak ki azok a képességei, amelyekkel később az igazi világban eligazodik. Olyan dolgokat tanul játék közben, amelyekkel a valóságos problémákat meg tudja oldani. Ne zavarjuk meg, csak akkor szóljunk közbe, ha új információt szeretnénk közölni vele (pl. a buszsofőr előbb mondja, hogy "Vigyázat, indul a kocsi" és csak azután csönget). Ezt a segítséget örömmel fogadja a kicsi, mert minden erejével azon van, hogy pontosan utánozzon.

Egyre barátkozóbb, szívesen játszik más gyerekekkel, megtanulja tiszteletben tartani mások tulajdonát. Megtanulja elfogadni azokat az eseményeket, amelyeken nem tud változtatni (pl. eltörte egy féltett játékát). Az őt érintő dolgokban kérjük ki a véleményét, így megtanulja, hogy tekintettel kell lenni egymásra. Önkontrollja még mindig külső tényezőktől, dicséretünktől és szidásunktól függ. Lelkiismeretről azért nem beszélhetünk még, mert az belülről irányított viselkedés, amely nem kíván külső ellenőrzést. Jobban alkalmazkodik a kisebb következetlenségekhez. Megérti, hogy szülei nem állhatnak mindig és mindenben a rendelkezésére.

Fokozódik a balesetveszély (6 éves korig), mivel ebben az életkorban már meglehetősen önállóan - azaz szülői segítség nélkül - igyekszik közvetlen környezetét megismerni, felderíteni. Az óvatosság azonban majd csak a tapasztalat birtokában lesz meg, és mivel ő még csak a tapasztalatszerzés küszöbén áll, időnként hajmeresztő dolgokat próbál ki. Ha azt látjuk, hogy odajön, és azt figyeli, mit csinálunk, feltétlenül vonjuk be őt is tevékenységünkbe. Korához képest, lehetőleg a legrészletesebben magyarázzunk el mindent, főképpen a veszélyeket. Mutassunk meg neki mindent, ami érdekli (pl. engedjük meg, hogy óvatosan megtapintsa a forró teás kancsót, emeljük le a tetejét, hadd nézzen bele). Kíváncsisága ezzel kielégül, tapasztalatot szerez, de nem a maga kárán. Abból is tanulhat, ha pl. velünk történt baleset: mutassuk meg a sebet. További lehetőségek, hogy amit megmutattunk neki, ahhoz készítsünk vagy vegyünk játékszerszámokat. Ha vannak célok, amiket ő tűz ki maga elé, és amik elérése érdekében önállóan dönthet és dönt is, akkor a felelősségérzet korán kialakul, ez minden téren jobban védi őt, mintha örökké mellette lennénk.
- Ügyeljünk arra, ne maradjanak elöl veszélyes holmik (pl. tűpárna, gombos doboz, gyufa, nejlonzacskó, lázmérő, villanykörte stb.)
- A kisgyermek szempontjából veszélyesnek minősülő házimunkát (pl. folttisztítás, főzés) halasszuk az alvás idejére, vagy akkorra, amikor valaki sétálni viszi őt.
- Ha nagy felfordulással járó esemény zajlik a lakásban, mindig legyen valaki, aki ügyel a gyerekre
a szabályok elsajátításának leghatékonyabb módja, ha azonosul a szabályok közvetítőjével, a szülővel (pl. "A papa nem kínozza az állatokat. Én vagyok a papa, tehát nem húzom meg a cica farkát). A szülők kapcsolata is modell értékű. Megtanul dönteni. Megismeri saját magát, kedvező és hátrányos testi és szellemi tulajdonságait, megismeri az "adni" és "kapni" fogalmát (pl. kölcsönkap, cserébe ad valamit). Egyre jobban megérti, ami körülötte történik, szívesen részt vesz a különféle események előkészületeiben. Megérti, hogy nem jöhet ki az ágyából, amikor neki tetszik.

A nemiséggel kapcsolatos kérdések egy részét elmondhatjuk neki, de 6-7 éves kora előtt nem érti meg a nemi kapcsolat részleteit. Csak arra válaszoljunk, amit kérdez, nincs szükség hosszú okfejtésre. Ha nem mondunk igazat, leszokik arról, hogy kérdezzen.

Játékai: ügyesen rajzol és színez, majdnem sikerül kört rajzolni, még több mondókát tud, mászófal, kötélháló különböző magasságú kapaszkodókkal vagy másik kötéllel /fejleszti a szem-kéz, szem-láb koordinációt, tér- és mélységészlelést/, ügyességi játékok /pl. rákjárásban haladni hasukon egy potyautas plüssállatot cipelve, társasjáték, kislányoknak öltöztethető és fésülhetőbaba.

 

Gyermekeink fejlődése - 5 éves gyerek

Végig tud menni egy alacsony falon, járdaszegélyen, felmászik a játszótéri csúszda lépcsőjén, felkapaszkodik a nagy mászókára, biciklizik, a fogócskánál félreugrik, nagy játékokat visz.

Meg tud tanulni úszni, korcsolyázni, síelni, táncolni és gumiasztalon ugrálni. A mozgása már felnőttesebb, bár még hiányzik a felnőttek ereje és előrelátása. Még mindig ügyetlen egy kissé, és nem mindig látja előre a tettei következményét (pl. azt, hogy a táskáját lóbálva leverheti az asztalról a poharat).
A finommotoros mozgásai már fejlődnek, de még közel sem érik el a felnőttek szintjét. A többi gyerek kergetése és kikerülése segítségével megtanulja előre megtervezni a mozdulatait, erre a mászókázás, a biciklizés és a foci is jó.

Egyre részletesebben kidolgozza a rajzokat. Az újonnan hozzáadott részletek eleinte nagyok és nem mindig pontos a számuk, pl. az emberkéknek három hatalmas ujjuk van, vagy a ház tele van ablakokkal. A szemek nem pontok, inkább körök, az emberkéknek hajuk, nyakuk, gombjaik és térdük is van. Gyurmából egyszerre több embert is csinál, kipróbálja, mi történik, ha összegyúrja a különböző színeket. Egy-egy új technika hosszú időre lekötheti. Állítsuk ki a műveit a lakásban, ne csak az ő szobájában. Néhány parafatáblával "korlátozhatjuk" a mennyiséget.
Egyik-másik gyerek nyomtatott betűkkel ráírja a nevét a képeire, s bár a kémény gyakran még mindig furcsa szögben ül a tetőn, de egyre több a rézsútos vonal a rajzon.

A beszélgetésben érveket, indokokat hoz fel és megvitatja őket, problémákat old meg. Még tovább terjed az emlékezete, kezd összehasonlításokat tenni, érti, hogy mindenkinek mások az érzései és az érzelmei.
Beszélni tud arról, ami a múltban történt, nincs szüksége külső jelekre az események felidézéséhez. A nyelv segítségével érti meg a dolgokat,sorrendet tud felállítani egyes tárgyak között. Odafigyel és bonyolultabb szabályokat is megért. Magyaráz és szeret a felnőttek kedvére tenni.

Szaladgálás közben hirtelen nekilódul, kikerüli társát; birkóznak. Hagyjuk vadulni őket. Az építésben jártas gyerek sokkal kisebb elemekkel &eac

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 4
Tegnapi: 2
Heti: 33
Havi: 17
Össz.: 48 318

Látogatottság növelés
Oldal: CSALÁD
MONOVNET EMBEREK ÉS TÁRSADALOM - © 2008 - 2024 - szoctudakozo.hupont.hu

A HuPont.hu weblap készítés gyerekjáték! Itt weblapok előképzettség nélkül is készíthetőek: Weblap készítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »